ערסול

ערסול – תנוחת העל

נכון ממש בא לכם להפחית ואולי אפילו למנוע את התקפי הגזים וכאבי הבטן של התינוק שלכם?
אז כדאי שתערסלו אותו!
ונכון שתרצו להוביל אותו לשכיבה נינוחה על הבטן והרמת ראש איכותית?
ממש כדאי שתערסלו אותו!
ונכון שתשמחו אם הוא ירכוש בהדרגה יכולות שינה טובות?
אני חושבת שהבנתם כבר את הכיוון – ערסלו אותו!
וגם אם אתם רוצים – ליצור בסיס טוב להיווצרות קשר עין, קשר עין-יד-פה, סימטריה, ובכלל תינוק נינוח ורגוע – ערסול, ערסול, ערסול.

כן, עם כל תינוק שאני פוגשת אני רואה מחדש איך הערסול (או חוסר ערסול) עושה את ההבדל.

אני קוראת לערסול – "תנוחת על".
למה? כי בתנוחה אחת פשוטה אנחנו והתינוק שלנו יכולים להרויח כל כך הרבה דברים.
מספיק שנערסל תינוק וזה כאילו שהוא עושה מספר "תרגילי התפתחות" שונים בו זמנית.

מה ואיך?
הנה כמה דוגמאות:
*שכיבה נינוחה על הבטן – התבנית הגופנית הנוצרת בערסול בשילוב עם העובדה שהתינוק יכול בתנוחה זו להרפות את שרירי גופו יכולות להוביל לכך שכאשר נשכיב את התינוק על הבטן יהיה לו הרבה יותר קל ונוח.

*הרמת ראש איכותית – בהמשך לסעיף הקודם, בגלל מיקום הידיים בזמן הערסול ב"קו האמצע" (מול בית החזה), כשהתינוק ישכב על הבטן הוא בהדרגה ימקם אותן גם במנח הזה, בקו האמצע, וישען על המרפקים לטובת הרמת ראש איכותית.

*הפחתה או מניעה של גזים/ עצירויות/כאבי בטן (דגש על מניעה מראש ולא טיפול בהתקף)- הזכרתי מקודם אפשרות להרפייה שרירית? אז בין השרירים הרפויים נמנים גם שרירי הבטן שמאחוריהם נמצאת גם מערכת העיכול, וכתוצאה מכך גם היא יכולה "להרפות", להיות פחות מכווצת וכך לכשייכנס אליה אוכל, תהליך העיכול יהיה פשוט יותר והסבירות לגזים/כאבי בטן/עצירויות תלך ותפחת, ובמקרים מסויימים אפילו תיעלם… (כן, כן! מניסיון אישי משמח ביותר!).

*רגיעה ונינוחות – התנוחה מסננת גירויים חיצוניים עבור התינוק וכך הוא מגיב בה פחות ב"רפלקס מורו" ולפיכך יהיה רגוע ונינוח יותר הן בערות והן בשינה.

וזה ממש ממש על קצה המזלג…

אבל, ויש אבל גדול מאד-
כדי שכל אלו ועוד יקרו אתם חייבים לערסל "ערסול אולטימטיבי".
ומהו?
כפי שאני מדגימה בתמונה:
1. הראש בגובה כפות הרגליים.
2. שתי הידיים ב"קו האמצע", כלומר מול בית החזה (בניגוד למצב בו היד הפנימית נמצאת מתחת לבית השחי שלנו ו/או היד החיצונית נשלחת החוצה אל מעבר לזרוע שלנו).
3. ההחזקה שלנו בטוחה ורפה. אנחנו מחזיקים את התינוק שלנו בצורה בטוחה, אבל מאפשרים לו להרפות בין הידיים שלנו.

אני תמיד אומרת שאם אנחנו כבר מחזיקים את התינוק על הידיים ומשקיעים כוח ומאמץ, אז למה שלא נחזיק אותו כבר בצורה שתעניק לו איכות כזאת או אחרת?

ובערסול כאמור יש המון איכויות, אבל לא באמת חייבים כל הזמן לערסל על הידיים. ניתן לערסל גם בפוף, מנשא בד וערסל לתינוקות.

לרוב, תינוקות קטנטנים שנולדו לאחרונה יתערסלו בקלות. כך כמובן גם תינוקות יותר גדולים שהורגלו לערסול מאז שהיו "קטנים". לצורך העניין, בתמונה אני מערסלת תינוקת בת 4.5 חודשים.

ניסיתם לערסל את התינוק שלכם בצורה שהסברתי והוא הביע חוסר שביעות רצון?
יכול להיות שהוא לא הכיר עד כה את הערסול "האולטימטיבי" או לחילופין יכול להיות שהוא מתקשה להרפות מבחינה שרירית.
אל ייאוש! הוסיפו תנועה רכה מהברכיים (או שבו על כדור פיזיו'), קול מונוטוני מרגיע, ותוך כדי – הכניסו אותו לתוך הערסול, משם אפשרו לו להיפתח למצב זקוף ושוב נסו להוביל אותו לערסול. כך לסירוגין כמה פעמים. ככל שתתמידו ותעשו זאת בצורה רגועה ונינוחה, הוא בהדרגה יכיר את התנוחה, ירפה ביתר קלות ויצליח להתערסל.

אז הבנתם?
ערסול, ערסול, ערסול!
אתם רק תרוויחו מזה…

עוד על הנושא – 

בערוץ היו-טיוב – סרטון על ערסול