עידוד זחילה

איך ניתן להוביל תינוק לזחילה?

באחת הקבוצות של סדנת "לטיול יצאנו התרחש מקרה מאד מרגש כבר במפגש הראשון.
לקראת סיום המפגש יצרנו משטח של כריות והנחנו את התינוקות עליהן. כל אמא הגישה לתינוק שלה צעצוע קטן במרחק נגיעה, קראה לו לצאת החוצה ולהתקדם לקראתה.
מה קרה אז? תינוקות שכבר זחלו על שש לפני כן, התחילו לזחול בצורה איכותית יותר וכאשר הגיעו לרצפה המשיכו לזחול באותו אופן. תינוקות שכבר זחלו על הגחון שיכללו גם הם את הזחילה ואף הצליחו לעלות על שש.
הדבר המדהים ביותר קרה דווקא עם תינוקת שכלל לא זחלה לפני כן – מה היא עשתה? ניסתה!
שלחה יד אחת לעבר הצעצוע, שלחה יד שנייה, אך לא הגיעה אליו. מתחה יד אחת, מתחה יד שנייה, אך עדיין לא הגיעה אליו… לא ויתרה! נזכרה שיש לה רגליים, ניסתה להשתמש בהם ודחפה את כפות הרגליים. כף רגל אחת, ו…היא התקדמה מעט! "יש! זה עובד!" (חשבה לעצמה). נכון, זה לא פשוט, במיוחד על משטח של כריות, אבל היא מאד מאד רוצה להגיע אל הצעצוע… אז היא דחפה את כף הרגל השנייה, התקדמה עוד טיפה, שלחה את היד הנגדית, האריכה אותה, ו… התחילה לזחול!
וכמובן שהיא הגיעה אל הצעצוע ואל אמא לקול תשואות הקהל…
אז מה קרה פה ומה גרם ל"פלא"? שלושה דברים:
1. מוטיבציה של התינוקת: אחד ההיבטים המרכזיים בהתפתחות התינוק.
2. סביבה מאתגרת: מצד אחד, משטח מאתגר של כריות היוצר סביבה רכה, שדורשת מהתינוק להתנהל באופן מעט שונה מאופן התנהלותו על הרצפה הישרה והסטטית, ולפיכך גורמת לו לשכלל את יכולותיו הן המוטוריות והן החושיות. מצד שני, צעצוע שנמצא במרחק נגיעה (לא קרוב מדי,לא רחוק מדי) שמוביל לאקטיביות של התינוק.
3. סביבה תומכת ומעודדת: המון קריאות עידוד מצד האם במהלך הניסיונות – חיוכים, קריאות, מחיאות כפיים – גם אם לא הכל הולך חלק. וכמובן שבסוף – חיבוק ונשיקה גדולים!
אז לסיכום: התינוק נמצא לפני זחילה? התינוק כבר זוחל? תייצרו לו משטח "רך" – שמיכת פוך, פופים, כריות. הגישו לו צעצוע במרחק נגיעה ועודדו אותו להתקדם לעבר הצעצוע ולעברכם. ניתן ליישם זאת באופן דומה גם ללא צורך בנוכחותכם ע"י פיזור של עד 3 צעצועים במרחקים שונים על אותו משטח מסביב לתינוק.
בהצלחה!